
اظهار نظر در خصوص انتقال و ماموریت کارکنان
کارشناس رسمی امور آموزشی در خصوص نقل و انتقال و ماموریت کارکنان طبق آیین نامه اجرایی نحوه نقل و انتقالات می گوید:
انتقال تمام کارمندان رسمی و پیمانی با صدور مجوز امکان پذیر است.و دولت به منظور کم کردن جمعیت تهران جواز نقل و انتقال کارمندان را به تصویب رسانده است تا آنها تشویق شوند تا از تهران به شهرهای کوچکتر بروند.
همچنین برای تشویق کارمندان برای خارج شدن از تهران امتیازهای ویژه ای هم در نظر می گیرند .به طور مثال :با امکان دادن خونه و ماشین رایگان به آنها ,کارمندان را ترغیب به رفتن می کنند تا نیروی های اضافی خود را به سمت شهرهایی که با کمبود نیرو روبرو هستند بفرستند.
از نظر حقوق و هزینه های جانبی در دستگاهای دولتی وقتی انتقالی صورت می گیرد تمام هزینه ها بر عهده سازمان جدید که کارمند در آن مشغول به کار است می باشد.اما در سازمان های خصوصی تمام هزینه ها و حقوق با شرکت مبدا که وی در آن استخدام شده است می باشد.
بر طبق نظریات کارشناس امور آموزشی انتقال كارمندان دستگاههاي اجرايي بر اساس آئين نامه اجرائي نحوه انتقال و ماموريت كارمندان، ، بايد با صدور حكم يا ابلاغ رسمي از سوي دستگاه مبدأ صورت بگيرد..
در سال 1393 میزان حقوق و پاداش کارمندان نقل و انتقالی مشخص شد. این در حالی است که پرداخت یک ماه پاداش به اعضای هیات مدیره، هیات عامل و کارکنان شرکت های دولتی، بانک ها و بیمه های دولتی و .. پس از تصویب مجامع و یا شوراهای عالی آنها مجاز است.
اما در صورتی که کارمند در حین ماموریت, شب را در محل توقف نداشته باشد .تنها 50 درصد از مبلغ تعیین شده قابل پرداخت خواهد بود.
در رابطه با کارکنان آموزش و پرورش ماموریت کارکنان آنها به سایر دستگاها مجاز است. به استناد ماده 21 و121 قانون مدیریت خدمات کشوری ماموریت کارکنان آموزشی با حفظ پست سازمانی و حتی بدون حفظ پست سازمانی قابل اجرا خواهد بود.
کارشناس رسمی امور آموزشی به این نقل و انتقالات رسیدگی خواهد کرد و تمام جوانب را به منظور جلوگیری از تخلفات بررسی خواهند کرد. انتقال کارکنان به وزارت آموزش و پرورش با رعایت شرایط احراز مشاغل و مفاد بخشنامه 17 شهریور 94، و اخذ تعهد 5 سال خدمت در منطقه تعیینشده ,گزینش جهت پستهای آموزشی و اداری با اولویت مناطق محروم و کمتر توسعهیافته مجاز است.

اظهار نظر در خصوص تخلف کارکنان
کارشناس رسمی امور آموزشی در خصوص تخلفات کارکنان می گوید : هر فعلی که کارکنان انجام دهند که سبب خدشه وارد کردن به سیستم و پایین آوردن شان شغلی و صنفی وی شود اعم از :
سرقت، کلاهبرداری، دادن رشوه، کشیدن چک بلامحل و یا اشتغال به کارهایی که حیثیت شغلی او را خدشه دار سازد جز تخلفات محسوب می شود.
حتی در خصوص پاسخ ندادن به ارباب رجویان و به تاخیر انداختن کار آنها و با توهین و تحقیر کردن آنها جز تخلف محسوب می شود و مشمول مجازاتهایی طبق قانون خواهد شد.
تبعیض یا اعمال غرض ورزی یا روابط غیراداری در اجرای قوانین و مقررات نسبت به اشخاص و ترک خدمت در خلال ساعات موظف اداری , کوتاهی کردن در حفظ اموال و اسناد و وجوه دولتی، افشا کردن اسرار و اسناد محرمانه اداری و دولتی, سرپیچی کردن از اجرای دستورهای مقامهای بالاتر , رعایت نکردن شعونات اسلامی, استعمال یا اعتیاد به مواد مخدر, سوء استفاده از مقام و یا موقعیت اداری خود و ... همه جز تخلفات محسوب می شوند.
طبق بخشنامه دستورالعمل ریدگی به تخلفات ادراری به شماره 47784/11 , کارشناس رسمی امور آموزشی موظف است بر اساس آیین نامه های موجود در چارچوب قانون به این تخلفات رسیدگی کند و این کار را به نحوی که حقوق متهمین رعایت شود انجام می دهند.
طبق ماده 1, رسیدگی به تخلفات کارکنان,دستورالعمل رسیدگی به این تخلفات بر عهده کسانی مانند کارشناس امور آموزشی است تا بر اساس ظوابط و قوانین موجود تخلفات را شناسایی و رسیدگی کنند.
طبق ماده 17, چنانچه کارمند پس ازصدور رأی هیأت بدوی تازمان رسیدگی به اعتراض مرتکب تخلف جدیدی بشود، رسیدگی به تخلف یاتخلفات جدیدکارمند ، درصلاحیت هیأت بدوی ذیربط می باشد ولی درصورتی که درمرحله رسیدگی هیأت بدوی وقبل ازصدور رأی هیأت مذکور ، تخلف جدیدی ازمتهم گزارش گرددهیأت بدوی می تواند به تخلف جدید همزمان باتخلف یاتخلفات قبلی بارعایت سیرمراحل رسیدگی دریک پرونده رسیدگی نماید.
کارشناس رسمی امور آموزشی طبق قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1372/9/7 مجلس شورای اسلامی, برای رسیدگی به تخلفات در مرکز وزارتخانه ها و سازمان های مستقل دولتی فرستاده می شوند تا به این منظور یک هیات رسیدگی را تشکیل خواهند داد و آن را به تصویب هیات وزیران خواهند رساند.
صلاحیت رسيدگي به تخلفات اداري کارمندان با هيأت بدوي است و آرا ي صادره در صورتيکه قابل تجديدنظر نباشد از تاريخ ابالاغ، قطعهي الزامی است . در مورد آرايي که قابل تجديدنظر باشد هرگاه کارمند از 30 روز از تاريخ ابالاغ رأي، درخواست تجديدنظر نمايد، هيأت تجديهدنظر مکلف به رسهيدگي است . آراي هيأت تجديد نظر از تاريخ ابالاغ قطعي و لازم الاجرا است.

اظهار نظر در خصوص آزمونهای استخدامی، گزینش واستخدام کارکنان
برای سلامت سیستم اداری و ساختار دولتی در هر نظام حکومتی ,حضور کارکنان کوشا و متعهد و کارآمد در همه زمینه های سیاسی,اقتصادی,اجتماعی و ... نیاز می باشد.
به همین منظور در هر دولتی از طریق سیستم جذب و استخدام جوانان را به سوی این عرصه ها کشانده و جامعه ای موفق تر را رقم خواهند زند.
کارشناس رسمی امور آموزشی در خصوص آزمون استخدامی کارکنان آموزشی می گوید: برای حضور در آزمون استخدامی سالانه ,دانشگاه و محل تحصیل داوطلبان اهمیت چندانی ندارد.
یکسری تدابیر برای آزمون استخدامی شرکت ها وجود دارد که به کسانی که دانشگاه آزاد درس خوانده ه اند یا معدل بالا ندارند اجازه شرکت در آزمون را نمی دهند که بسیار جای اشکال دارد چون هر کسی باید قادر باشد در آزمونهای استخدامی شرکت کند.
اینکه دانش آموختگان فلان دانشگاه سطح دانش بالاتری دارند به هیچ وجه این طور نیست و باید همه چیز در آزمون و سطح تجربیات آنها سنجیده شود.در این خصوص از طرف دولت کارشناس رسمی امور آموزشی موظف به پی گیری این گونه مساعل می باشد تا حق از بقیه داوطلبان گرفته نشود و همه به یک اندازه در استخدامی شرکتها سهیم باشند.
طبق نظریات کارشناسان وظیفه دولت استخدام داوطلبان نیست بلکه دولت باید زمینه هایی را فراهم کند تا شرکتهای خصوصی و دولتی مانند : شرکت فولاد,شرکت نفت ,شرکت پتروشیمی و ... جوانان را به اشتغال شرکت های خود در بیاورند.
طبق اصل 44 قانون اساسی فقط بخش حاکمیتی دولت است که باید به اندازه خود نیرو جذب کند .که این ظرفیت شامل 30 تا 40 هزار نفر در بخش عمومی است.یعنی کلا 5 درصد دولت ظرفیت جذب نیرو را خواهد داشت.
طبق نظریات کارشناس رسمی امور آموزشی اکثر این آزمونها صوری بوده و افراد استخدامی از پیش تعیین شده هستند و خصوصا در دستگاهای دولت در استخدامی های سیاسی از افراد کارآمد و متخصص استفاده نمی شود و اجازه استخدامی در همه بخش های دولت یکسان نمی باشد.
در یک جا که نیاز به نیروی استخدامی نمی باشد آزمون برگزار می شود و اما در جای دیگر شدیدا نیاز به افراد متخصص است هیچ آزمونی برگزار نمی شود و عدم این هماهنگی ها باعث شده است که اعتماد جوانان نسبت به دولت برای اشتغال زایی از بین برود و تعداد کثیری از جوانان خلاق همچنان بیکار بمانند.
کارشناس رسمی امور آموزشی از طرف دولت موظف به گزینش افراد قبول شده در استخدامی می باشد.این گزینش ها شامل :
تمرکز شغلی مورد نظر ,هدف از شغل مورد نظر , صداقت فرد در انجام کار , میزان تعهد فرد در هنگام کار و ... است.
این کار باعث می شود تا افراد فاسد از چرخه کار کنار گذارده شوند تا هم جامعه و هم سیستم از وجود آنها ضربه نبیند.
فواید گزینش این است که :
افرادی كه مسألهدار ميباشند تشويق ميشوند تا خود را از كانديدا شدن جهت تصدي شغل مورد نظر كنار بكشند. در اين حالت تنها با داشتن يك برنامه گزينشي، متقاضياني را كه داراي سوابق كيفري و يا مدارك غيرمعتبر ميباشند ترغيب به كنارهگيري ميكنند.
توجه جدی به کار داشتن و توجه به دستورات کارفرمایان را در اولویت قرار می دهند تا مطمعن شوند که فرد تا چه اندازه در کار خود انعطاف پذیر است..
این کار متقاضيان فاقد صلاحيت را از ادامه استخدام نا امید می سازد و به همان اندازه متقاضيان واجد شرايط، را تشویق به این کار می کند .اين كار باعث صداقت و درستكاري در تقاضاي فرد و مصاحبهاي كه از او بعمل ميآيد ميشود.
كارفرمايان ميدانند كه داشتن يك برنامه جهت بررسي و تحقيق در پيشينه افراد سبب می شود تا متقاضيان در تقاضاهاي خود به منظور همكاري و پاسخگويي در زمينه سوابق خودشان، از خود آمادگي لازم را نشان دهند.
معرفی مشخصات ، صلاحیتهای
کارشناس رسمی دادگستری رشته امور آموزشی
• اظهار نظر در خصوص آزمونهای استخدامی، گزینش واستخدام کارکنان
• اظهار نظر در خصوص آموزش و اعطاء بورس
• اظهار نظر در خصوص عیدی و پاداش
• تشویق و تنبیه کارکنان
• اظهار نظر در مورد کمکها و امور رفاهی
• تامین شرایط بهداشتی و ایمنی کارکنان
• اظهار نظر در مورد ساعات کار ، تعطیلات، حضور و غیاب و مرخصی
• اظهار نظر در مورد سابقه خدمت، تجربه، آمادگی به خدمت و حالات استخدامی کارکنان
• بررسی و اظهار نظر در مسائل بازنشستگی و از کار افتادگی، حقوق بازنشستگی و در وظیفه وظیفه وراث، کسور بازنشستگی و حق بیمه انتقال کسور بازنشستگی یا حق بیمه
• اظهار نظر در مورد محکومیت های سیاسی
• نقاط محروم دور افتاده
• تسهیلات استخدامی و اجتماعی و آموزشی ایثارگران
• اظهار نظر در خصوص تخلفات اداری کارکنان
• اظهار نظر در خصوص انتقال و ماموریت کارکنان
• اظهار نظر در خصوص تبدیل و تطبیق وضع استخدامی و تعیین تکلیف کارکنان و همترازی آنها
• اظهار نظر در مورد ارزشیابی و عملکرد کارکنان
• اظهار نظر در مورد ارزیابی عملکرد دستگاههای دولتی
• اظهار نظر در مورد مسائل استخدامی کارکنان دولت (اعم از قضات، اعضاء هیات علمی و پرسنل نیروهای مسلح و سایر کارکنان دستگاههای خاص) ه
• بررسی و اظهار نظر نسبت به تشکیلات و شرح وظایف دستگاههای دولتی و تعدیل نیروی انسانی
• بررسی و اظهار نظر نسبت به طرحهای طبقه بندی مشاغل و مسائل تنزل و ارتقاء گروه آنان
• بررسی و اظهار نظر نسبت به حقوق ومزایا و فوق العاده ها
این رشته یکی از مهمترین رشته های کارشناس رسمی دادگستری است که در گروه خدمات اداری و عمومی قرار می گیرد که وظایف و صلاحیت های مختلفی برای کارشناسان این رشته وجود دارد و صلاحیتهای مرتبط با حوزه ی فعالیت این کارشناسان فراتر و گسترده تر از کلمه آموزش است و در ادامه به صورت مختصر به این صلاحیت می پردازیم.
یکی از صلاحیت های کارشناسان بررسی کتب درسی است که تحلیل و بررسی این کتب از جهات مختلف مثل داشتن مطالب مناسب و مفید ، رعایت مسائل حافظه پروری و سطوح یادگیری ، کاربردی بودن مطالب و موارد مشابه بر عهده کارشناسان رشته امور آموزشی است . این کارشناسان میتوانند در مورد استخدام و شرایط استخدام در چه از نظر آزمون و چه از نظر گزینش هایی که در رابطه با استخدام کارکنان در دستگاههای دولتی و ادارات مختلف و دستگاههای خاص مانند قضات ، نیروهای مسلح ، اعضای هیئت های علمی و حتی شرایط خاص استخدامی ها برای اشخاصی که از تسهیلات تعریف شده مانند تسهیلات استخدامی مربوط به ایثارگران برخوردار هستند می توانند اظهار نظر کند و این اظهار نظرات در حالت عکس هم صادق است ، یعنی اگر یک دستگاه دولتی تصمیم به تعدیل نیروی انسانی و کارکنان را به هر دلیلی داشته باشد نظر دهی در این رابطه نیز در حوزه صلاحیت های این کارشناسان است . کارمندان و کارکنان در هر محیطی که مشغول به کار باشند باید شرایط ایمنی و بهداشت مربوط به آن محیط رعایت شود مانند جلوگیری از بروز خطرات مانند آتش سوزی یا میزان گرد و خاک و غبار محیط ، بیان و آگاه کردن نسبت به شرایط لازم به خطرات موجود در یک وظیفه و شغل و مهیا کردن برخی امکانات که در صورت نبودن باعث اذیت شدن پرسنل و کارکنان می شود ، کارشناسان این رشته در این رابطه نیز صاحب نظر هستند. آگاهی و معطل بودن این کارشناسان از روند شرایط و موارد تشویقی کارکنان و حتی موارد مربوط به عیدی و پاداش و مرخصی های کارکنان می تواند در روند تشخیص و اظهار نظر در این موارد بسیار کمک کننده باشد و همچنین مواردی مانند ساعت کاری و تعطیلات کارکنان میتوانند مورد بررسی این کارشناسان قرار گیرد که احیاناً تخلف یا افراطی در این مورد صورت نگیرد یا به حق کسی در ظلم نشود.
همانطور که برای عملکرد مناسب کارکنان تشویق و پاداش وجود دارد باید به تخلفاتی که ممکن است در این حیطه رخ دهد هم رسیدگی های لازم انجام شود ، که کارشناسان رسمی دادگستری امور آموزشی می توانند به تشخیص و تعیین تخلفاتی که در این زمینه رخ می دهد کمک کنند. موارد مانند تعطیلی خدمت در ساعات کاری ، کم کاری یا سهل انگاری در انجام وظایفی که بر عهده کارمندان و کارکنان است ، افشای اسناد محرمانه ، غیبتهای مکرر غیرموجه و دیگر مسائل این چنینی از این تخلفات هستند.
دستمزد کارشناسان عضو مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده و کانون کارشناسان رسمی دادگستری بر اساس مصوبه حقالزحمه کارشناسی تحت عنوان تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری توسط قوه قضاییه تصویب و ابلاغ می گردد.
کارشناسان رسمی دادگستری